Sensoplastyka® to marka zajęć rozwojowych dla dzieci w wieku od 0 do 100lat.Naszym celem jest wspieranie rozwoju kompetencji intra oraz interpersonalnych poprzez odpowiednie przygotowanie przestrzeni oraz oparcie procesu twórczego na podejściu coachingowym. Materiały sensoryczne na zajęciach Sensoplastyka® opierają się tylko i wyłącznie na wykorzystaniu bezpiecznych produktów spożywczych. Dlatego Sensoplastyka® jest odpowiednia zarówno dla niemowląt jak i dzieci o wiele starszych:-)
Sensoplastyka® to polisensoryczna, multikolorowa, wielozapachowa przestrzeń możliwości:-)
Przestrzeń
Odpowiednio przygotowane otoczenie do działania. Wolna, dobrze zabezpieczona przestrzeń.(bez stołów i krzeseł)
Pytania Coachingowe
Pytania zamiast poleceń.Odnalezienie źródła potrzeb oraz nowych pomysłów na ich realizację
Działanie
Wspieramy m.in. samodzielność, kreatywność i współpracę.Eliminujemy dystraktory t.j. fartuchy, odzież ochronną, stoły, polecenia.
Bezpieczeństwo
Materiały sensoryczne tworzymytylko i wyłącznie z bezpiecznychartykułów spożywczych.
Sensoplastyka® to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw.
Sensoplastyka® wpływa na stymulację wszystkich zmysłów.
Sensoplastyka® wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamyna rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniejprzebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jak i osób dorosłych.
ZASADY PRACY
- WYŁĄCZNIE BEZPIECZNE PRODUKTY SPOŻYWCZE
UŻYWAMY TYLKO I WYŁĄCZNIE BEZPIECZNYCH PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH
do tworzenia materiałów sensorycznych. (Nie używamy produktów mięsnych i alkoholu) - PRZYGOTOWUJEMY WOLNĄ PRZESTRZEŃ
Stwarzamy warunki do samodzielnego działania. Pracujemy na otwartej przestrzeni - podłodze, ziemi, na plandece. NIE PRACUJEMY PRZY STOŁACH. Zapewniamy tym samym swobodę w wyborze pozycji do pracy i swobodę poruszania się. Przygotowujemy materiały w łatwo-obsługiwanych pojemnikach tzn. takich z których dzieci mogą z łatwością korzystać, bez proszenia nas o pomoc. Nie mieszamy i nie wlewamy produktów za kogoś. - ODSTAWIAMY W KĄT FARTUCHY I ODZIEŻ OCHRONNĄ
Możemy mieć specjalny strój do zajęć Sensoplastyka®. Pracujemy w ubraniu przeznaczonym do ubrudzenia, takim o które kompletnie nie musimy się martwić. NIE UŻYWAMY FARTUCHÓW, ani żadnej odzieży tzw. ochronnej, która sugeruje, że możemy się ubrudzić tylko w pewnym zakresie. Ponieważ dając uczestnikowi zajęć fartuch przekazujemy jednocześnie informację„Możesz się bawić i korzystać z zajęć, ale tylko w ramach tego fartucha. Nie ubrudź się poza fartuchem” i tym samym zakłócamy w ten sposób naturalny proces spontanicznej aktywności twórczej. - DAJEMY SOBIE CZASNIE POŚPIESZAMY,
umożliwiamy dzieciom wykorzystanie potencjału zabawowego i poznawczego danej substancji– we właściwy dla konkretnego dziecka sposób. NIE ZACHĘCAMY słownymi komunikatami takimi jak np. Zobacz jakie to fajne/ spróbuj, dotknij, etc. Same/-i podejmujemy aktywność i czekamy, aż ktoś z własnej woli do nas dołączy. - ZADAJEMY PYTANIA ZAMIAST WYDAWAĆ POLECENIA
Zamiast gotowych przepisów udostępniamy różne materiały i obserwujemy. Np. na pytanie – Co mam do tego dodać? Odpowiadamy - A co byś chciał/-a? Na pytanie - A co z tego wyjdzie? odpowiadamy – Chciał(a)byś sprawdzić? NIE WYDAJEMY POLECEŃ – np. Dodaj cukru, użyj teraz koloru czerwonego, pomieszaj, powąchaj, etc. - ZAMIAST ZACHĘCAĆ - DAJEMY CZAS I PO PROSTU SIĘ BAWIMY
Nie naśladujemy „Cioci na imieninach” zachęcającej do spróbowania 10 kawałka ciasta;-). Same/-i BAWIMY SIĘ I CZEKAMY, aż zwycięży dziecięca ciekawość – we właściwym dla danego dziecka czasie. Cierpliwości:-). - DOSTRZEGAMY TRUDNE SYTUACJE I WSPIERAMY W ICH DOŚWIADCZANIU
NAZYWAMY EMOCJE, SYTUACJE, ZADAJEMY PYTANIA, JASNO STAWIAMY GRANICE – np. Nie zgadzam się na wysypywanie mi mąkina głowę - zamiast – a czy Ty byś chciał/-a żebym Ci wysypała mąkę na głowę? Pokazujemy możliwe drogi reakcji na daną sytuację, np. możesz powiedzieć, że Ci się to nie podoba, że się na to nie zgadzasz. - SZANUJEMY WIZERUNEK DZIECKA
Zapewniamy poczucie bezpieczeństwa i ochronę wizerunku. Nie fotografujemy dzieci nie w pełni ubranych - np. w samych pieluchach, bez koszulek. Nie zgadzamy się na robienie takich zdjęć na „domowy użytek”, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że trafią one do Internetu. - ZAPOMINAMY O PRZEPISACH NA SUBSTANCJE SENSORYCZNE
- BRUDZIMY SIĘ